Pengskodeng terhebat

Great deal yawww

Friday, June 10, 2011

Adab Hari Jumaat

ADAB HARI JUMAAT 

1. Untuk menghormati hari Jumaat, kita mulai mempersiapkannya sejak hari Khamis seperti memotong kuku dan memotong rambut. 

2. Disunnahkan mandi Jumaat. (HR Bukhari) *Salah satu hak Allah dari hambanya dalam mandi adalah setidak-tidaknya kita mandi dalam seminggu satu kali iaitu mandi dihari Jumaat. 

3. Dianjurkan banyak bersiwak dihari Jumaat (HR Bukhari) 

4.Disunnahkan memakai wangi-wangian. (HR Bukhari) 

5. Dianjurkan agar memakai pakaian terbaik dihari Jumaat. Hari Jumaat adalah hari raya bagi muslimin yang harus kita hormati. Sebagaimana hari raya umat Yahudi di hari Sabtu dan Nasrani hari Ahad. 

6. Usahakan pergi kemasjid berjalan kaki (bila memungkinkan) kerana setiap langkah untuk pergi shalat Jumaat akan mendapat ganjaran 1 tahun berpuasa. (HR Bukhari) 

7.Disunnahkan berdoa diantara 2 khutbah tanpa mengangkat tangan dan cukup diucapkan dalam hati. * Salah satu waktu makbulnya doa. (HR Bukhari) 

8.Dianjurkan agar membaca surah Al-Kahfi sebelum atau sesudah Jumaat. Pahalanya antara lain: 

a. Diampunkan dosa-dosa kita selama seminggu yang lalu, b. Diselamatkan dari gangguan Dajjal. 

9. Dianjurkan perbanyakkan selawat keatas Nabi saw. 

10. Barangsiapa yang membaca selawat 80 kali setelah shalat Asar dihari Jumaat sebelum berdiri dari tempat shalatnya maka mendapat pahala 80 tahun beribadah dan 80 tahun dosanya diampunkan Allah swt. 

11. Bacaan selawat : 
Allahhumma salli ala muhammadinin nabiyil ummi wa ala alihi wa shabihi ajmaian. 

12. Saat-saat terkabulnya doa dihari Jumaat : 
1. Setelah shalat Subuh sampai Isroq 2. Ketika matahari tepat diatas 3. Ketika naiknya khotib kemimbar 4. Antara 2 khutbah 5. Ketika turunnya khotib dari mimbar 6. Setelah shalat Jumaat 7. Setelah shalat Asar sampai menjelang Maghrib 

13. 5 peristiwa penting dihari Jumaat 
1. Allah menciptakan Adam manusia pertama 2. Allah mengusir Adam dari Syurga ke Bumi 3. Allah mewafatkan Adam 4. Ada satu saat yang bila hamba meminta kepadaNya pasti akan dikabulkan oleh Allah pada saat tersebut. 5. Terjadinya kiamat (HR Ahmad, Abu Dawud) 


14. Disunatkan berpindah tempat jika mengantuk ketika sedang mendengar khutbah. (HR Abu Dawud dan Tarmidzi) 
Terima kasih, dan apa jua yang telah anda tahu dan belum mengamalkan anggaplah ini merupakan pertama kali anda mendengarnya dan harap sampaikan kepada rakan-rakan yang lain. 

2 comments:

misz h0neyz said...

hYe...
j0m j0in GA h0neyz http://miszh0neyz.blogspot.com/2011/06/like-giveaway.html
;)

shiema sufian said...

wwaaaah. info menarik. jomla join blog review n contest belog shiema :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...