Pengskodeng terhebat

Great deal yawww

Saturday, June 18, 2011

Apa Itu BE yang selalu di war-warkan oleh Blogger ???

Entri kali ini untuk menjawab pertanyaan Saudara Sahromnasrudin berkenaan dengan BE. Di harap entri ini juga dapat membantu blogger² baru yang baru nak berjinak² dengan Nuffnang. Ok BE nie adalah singkatan bagi Buffered Earning. Selalunya para nuffnanger memang terkejar²kan BE ini kerana ia merupakan satu bonus bagi setiap Nuffnanger.Nak tahu apa itu BE ( Buffered Earning ).

BE ini merupakan satu jenis iklan di mana blogger di bayar mengikut unique impression yang di beli oleh advertiser pada sesebuah blog itu bergantung padatraffic blog tersebut. Lagi tinggi traffic blog itu maka akan menarik advertiser untuk meletakkan bil iklan (impression).

Bila kita dapat BE perkara pertama yang harus kita buat adalah mendapatkan traffic sebab BE bukan macam kempen ads biasa di mana nilai earning di tentukan melalui klik sebab buffered bukanlah satu kempen CPC (cost per click).Biasanya nilai earning dalam buffered di tentukan melalui nilai Impression yang di beri oleh advertiser.Mungkin 1000 atau mungkin 10'000 bergantung pada traffic blog itu.Kalau ada yang klik pada kempen buffered maka ia adalah bonus CTR iaitu 0.2% dari nilai buffered. Jadi bila buffered nie dah habis dan tamat impression nilaibuffered earning akan di campurkan dengan nilai CTR jadi bertukar la menjadiMetered.

Ok agak² sekarang dah boleh faham tak! Tak pe aku bagi lagi explanation secara ringkas ye..

BE (Buffered Earning)
  • Satu jenis iklan di mana bloggers di bayar mengikut Unique Impression yang di beli oleh advertiser.
  • Di update secara harian.
  • Apabila Be sudah tamat tempoh maka ia akan bertukar kepada metered earning dan nilainya akan di masukkan ke dalam pendapatan semasa (current earnings)
  • Pihak advertiser akan memilih blog yang bersesuaian untuk mengiklankan produk mereka berdasarkan demografik pembaca blog anda , desirability of ads units , membership exclusivity & your writing style.

sumber : Sinar Raudah

3 comments:

najwa's said...

tak paham, tak paham... :p

Unknown said...

@najwa~ x faham??? er...cane nk terangkan..better g tnye pade sumber di bawah entry tu...hehe

theflow said...

thanx for sharing ...hehehe :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers