Pengskodeng terhebat

Great deal yawww

Sunday, April 17, 2011

Tips Berhenti Merokok



Hari ni Aku nak share Tips yang aku cilok dari blog suatu kenangan...kepada PEROKOK sila amek port

Disiplin!
Disiplin kunci utama untuk berhenti merokok, jika tidak ada disiplin, anda tidak akan ke mana-mana dan anda tidak akan dapat berhenti merokok sepenuhnya.

Sebab berhenti merokok?
Setiap apa yang berlaku selalunya akan ada sebab walaupun ada sesetengah perkara berada diluar logik akal. Pastikan jika anda ingin berhenti merokok anda mempunyai sebab yang kuat. Sebagai contoh seorang lelaki yang berkeluarga berhenti merokok kerana anak-anaknya dan isterinya. (cuba tengok iklan niquitin, diakhir iklan tersebut ditunjukkan sebab mengapa dia berhenti merokok)

Jangan merokok ketika..


Anda baru selesai makan
Nikmat terbaik ketika merokok adalah selesai makan. Bukan mudah hendak meninggalkan tabiat ini. Tetapi tidak salah untuk mencuba.

Anda hendak ke tandas
Nikmat ini pun terbaik juga. Macam-macam alasan ditampilkan seperti memudahkan ketika proses memerut (boleh ke macam tu?) dan juga katanya hendak menstabilkan "aroma semerbak" yang wujud ketika proses itu berlaku.(macam ini pun ada juga yer)

Sokongan dari orang tersayang
Bab ini agak kritikal, para isteri jangan pernah ada rasa jemu menasihati suami untuk berhenti merokok. Para suami janganlah masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Cubalah untuk berubah. Bukan untuk orang lain tetapi untuk kebaikan diri juga.

Tetapkan bilangan rokok yang hendak dihisap dalam sehari
Bab ini yang agak melecehkan sedikit sebab selama ini para perokok tidak pernah menetapkan berapa batang rokok dihisap dalam sehari tetapi berapa kotak rokok dihisap dalam seminggu! (Jauh bebenor target tu) Cuba tetapkan dalam sehari merokok hanya 5 batang atau 7 batang sehari. Jika telah sampai 7 batang sebelum waktu anda tidur dimalam hari. Sila jangan merokok. Esok baru merokok dalam kuantiti yang sama. DISIPLIN sangat penting untuk merealisasikan tips ini.

Kepada yang tidak merokok
Jika anda hendak merokok, cuba tips yang saya telah sampaikan bagaimana hendak menjadi seorang perokok yang kaya. Semoga bermanfaat. (Bukan untuk menggalakkan orang merokok tetapi menyimpan duit.. ehehe)



sumber : suatu kenangan

3 comments:

Are RicH K said...

thnks share info y simple dari blog saya y x seberapa nie.. huhu..

btw part kepada yang tidak merokok ada 1 link tertinggal. part seorang perokok yang kaya. :)

http://www.suatukenangan.co.cc/2010/10/perokok-adalah-orang-yang-kaya.html

misz sheyla said...

@ are rich K - alamak ye ke?? haahhaha cane leh tertinggal tu...sorry2

Are RicH K said...

ahahaa... its ok.. ramai x perasan kot.. hahha.. takut orng salah anggp part y terakhir 2.. huhuh

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...