Pengskodeng terhebat

Great deal yawww

Monday, May 23, 2011

Diet tapi masih Buncit???

Perut yang buncit merupakan satu petanda LEMAK SUDAH MEMBALUTI JANTUNG?
Apabila perut menjadi buncit, tenaga tidak sekuat dulu, mudah letih, mudah lapar dan pergerakan turut menjadi lambat.
Tetapi setiap kali berjumpa Doktor sering diberitahu segala-galanya baik, tekanan darah tidak tinggi dan paras gula pula selalu rendah.

"Sekiranya kesihatan saya baik megapa pula saya sering letih?"

Faktanya
Insulin akan menukar gula kepada tenaga dan ia turut membolehkan sel-sel meggunakan tenaga. Tanpa insulin makanan tidak dapat ditukarkan kepada tenaga dan juga lemak. secara ringkasnya fungsi insulin adalah;

1. Menukar gula kepada tenaga.
2. Membolehkan sel-sel menggunakan tenaga
3. Menukarkan gula kepada lemak dalam badan.
Kerosakan insulin boleh berlaku kepada sesiapa saja. sel-sel ISLET of LANGERHANS di dalam Pankreas menjadi rosak lalu mengeluarkan insulin yangROSAK.

Insulin jenis ini tidak dapat digunakan oleh tubuh bagi menghasilkan tenaga.ia hanya boleh menukarkan GULA kepada LEMAK sahaja. Oleh kerana pada perut kita mempunyai banyak RESEPTOR yang mengesan insulin, maka lemak mula BERKUMPUL pada perut dengan banyak. lama kelamaan bukan sahaja bahagian perut menjadi buncit malahan lemak mula MEREBAK ke punggung dan badan.

Oleh kerana organ dalaman kita seperti jantung dan hati juga mempunyai reseptor insulin maka ia juga mudah mengumpul lemak. lemakMENYUMBAT jantung dan hati akhirnya membuatkan kedua-dua organ gagal berfungsi!
Keadaan itu akan mencetuskan masalah kesihatan yang SERIUS!
Kerosakan insulin merupakan masalah yang harus ditangani dengan bijak. untuk membaiki kerosakan ini kita perlu beransur-ansur mengubah jenis makanan yang diambil.
Setiap makanan berbeza dari segi pertukaranya menjadi gula. secara kasarnya semua karbohidrat adalah gula namun kadang-kadang kita tidak tahu kandungan gula di dalam sayur-sayur atau buah-buahan.

PANDUAN
Sebagai panduan setiap makanan diberi unit GLYCEMIC INDEX (GI).
Lagi BESAR nilai GI, lagi TINGGI kesan terhadap peningkatan gula di dalam darah.
Makanan yang mempunyai GI tinggi mudah dan cepat menjadi gula dalam darah.
Peningkatan kadar gula yang cepat menjadi SIGNAL yang membuatkan sel-sel islet of langerhans aktif bekerja.
Maka insulin akan dikeluarkan dengan banyak sekali.
Apabila sel-sel ini bekerja setiap hari dengan kuat ia akan membesar (menjadi terlalu aktif) dan akhirnya ROSAK dan mengeluarkan insulin rosak yangTIDAK dapat di kesan oleh sel-sel kita.
Tubuh tidak dapat membangunkan insulin MENYEBABKAN kita lemah, tidak bertenaga.
Perut, organ jantung dan hati pula mula berlemak.
Pengumpulan lemak sebegini bukan sahaja menghodohkan penampilan sesarang MALAH mengundang pembentukan KOLESTEROL yang BANYAKdalam darah serta MENYUMBAT jantung!

Justeru itu, untuk mengurangkan aktiviti kelenjar insulin, kita perlu memastikan paras GULA dalam darah tidak melonjak dengan drastik.

Dan yang paling penting ----> kurang-kurangkan lah korang bertapa sampai berjam-jam kat kedai mamak ke, Bistro ke, Cafe ke, sampai berkilo-kilo mentedarah dan meghirup teh tarik, kopi, nasi campur mamak dan roti canai banjir... .

kerana metabolisme kita ni bila waktu malam kurang aktif untuk "menguruskan" makanan-makanan dan kadar gula yang dah korang telan. "Organ Perut" pun nak rehat juga ..


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers