Pengskodeng terhebat

Great deal yawww

Friday, January 21, 2011

Ditindih ketika tidur ~ 18x

xtaw la ni gambar anak sape..tapi comel...hahahhaaa..amek kat google

AMARAN!!!!
INI ENTRY TAK LUCAH PUN.... 
ok sila berasa kecewa..
Huaaaa.... seyes semalam kene tindih..uhuuu even ni bukan la pengalaman pertama tapi aku ase sangat benci..hate,hate,,,hateeeee....!!!!!!
aku baca macam2 ayat tapi still that "hantu " x lepaskan..then aku teringat aku penah baca yang fonemena ni bukanlah kene tindih hantu..tapi lebih dikenali as lumpuh sementara, so aku ignorekan aje , tapi bila aku ignore badan aku ase makin berat dan aku makin x boleh bernafas..so aku pun pulun la jugak gerak2 badan...cisss

APABILA mula sedar dari tidur, Sistem Pengaktifan Retikular (RAS) ‘dihidupkan’ kembali, namun adakalanya otak mengambil sedikit masa untuk mencetus isyarat elektrikal kepada keseluruhan fungsi tubuh. Itulah yang membuatkan seseorang mendapati dirinya tidak boleh bercakap atau menggerakkan anggota badan.

RAKAN lama saya ini, Azam, sudah lama mengajak untuk bertemu. Katanya ada hal penting. Dia hendak mengadu tentang sesuatu yang mengganggu dirinya di rumah yang baru dua minggu disewanya di Gombak.
Katanya, rumah dua bilik yang disewa itu keras dan dia sering diganggu ketika tidur. Lembaga yang rupanya tidak jelas itu (seperti yang digambarkannya) akan menekan tubuhnya kuat di atas katil dan dia tidak boleh bergerak langsung. Hendak menjerit pun adakalanya tidak keluar suara.
Banyak kali jadi macam tu. Aku tau ada benda yang tinggal dalam rumah tu. Tapi sekarang aku dah tak takut. Cuma susah la. Aku asyik mengantuk di pejabat sebab tak cukup tidur, ujar Azam, masih cuba berlagak berani.
Ah! Dari zaman asrama sampai dah umur 30, lagi-lagi cerita yang sama. Bisik hati saya.
Saya pun pernah mengalami kejadian yang sama, tapi tidaklah taksub sangat dengan menokok tambah cerita itu dengan kisah tangan halimunan yang merayap di seluruh badan (seperti yang bersungguh-sungguh didakwanya).
Betul! Aku rasa ada roh yang tak tenteram terperangkap dalam rumah tu, sambung Azam. Malas hendak berhujah, anak mata hitam saya terus mencari langit.
Hinggalah saya mendengar penjelasan seorang rakan, Dr. Harris, yang mengulas tentang perkara tersebut dari sudut saintifik perubatan melalui penulisan dalam blog peribadinya. Nah Azam, cuba baca ini!

Apakah simptom-simptomnya? Lazimnya seseorang akan mengadu hilang upaya gerak anggota tangan atau kaki ketika baru mula tidur atau hendak sedar. Berlaku juga episod singkat paralisis otot skeletal, sama ada sebahagian atau sepenuhnya. Ia biasanya dikaitkan dengan halusinasi hipnogogik atau aktiviti otak yang mencetus situasi seperti mimpi.Sebenarnya apa yang berlaku itu merupakan fenomena paralisis tidur. Ia merujuk kepada suatu tempoh singkat yang membuatkan seseorang tidak dapat membuat pergerakan mana-mana bahagian badan ketika baru memasuki fasa hendak tidur (hipnogogik atau predormital), atau ketika hendak sedar daripada tidur (hipnopompik atau posdormital).
Paralisis tidur selalunya dikaitkan dengan narkolepsi, iaitu gangguan neurologikal yang membuatkan seseorang mengalami rasa mengantuk yang ekstrem lalu boleh tertidur secara tiba-tiba. Namun begitu, ada orang yang mengalami paralisis ini tanpa menunjukkan petanda narkolepsi.
Antara penyebab paralisis tidur ini adalah seperti tidur dalam posisi terlentang terlalu lama, jadual tidur yang tidak menentu, tidak cukup tidur dan istirehat, stres dan juga pertukaran gaya hidup secara mendadak (misalnya peralihan daripada mod rehat kepada aktiviti ekstrem secara mengejut).
Dalam kes halusinasi hipnogogik tertentu, seseorang akan merasa seperti ada orang lain di dalam bilik tidur mereka. Ada juga yang trauma apabila menyangka ada sesuatu yang duduk di atas dada hingga menyukarkan pernafasan.
Sejak berkurun, ia terjadi pada manusia dan dipanggil Fenomena Hag. Walaupun kesannya menimbulkan keresahan dan ketakutan, tiada risiko atau ancaman fizikal boleh berlaku.
Dalam dunia ini memang ada makhluk lain di dimensi yang tidak dapat ditembusi mata kasar kita. Tetapi janganlah kita jadikan ia satu-satunya alasan bagi setiap kejadian yang tidak dapat dihuraikan.
kredit : kosmo.com.my

4 comments:

Penjejak Mimpi said...

sheyla: dulu sy ade gak kene tapi alhamdulillah skang tak lagi. :)
banyak andaian dan teori yg dibuat; terlalu penat.. tdo bawah kipas dll.

punca sbnr sy tak tau..

ayushida said...

akk tak pernah kena, tp, ustaz ckp, sebab tu sunnah nabi tidur mengiring ke kanan. Boleh elak kejadian tu. (tp kalau tengah tido nyenyak terpusing tanpa sedar, tak leh nak kata apa la ye...huhu)

Hafeiz86 said...

bende ni senang je nk setel.. ak pn selalu kene.. kadang2 tu, x dpt gerak bdn, pastu rasa mcm ade bende baring sebelah kita,..kadang2 dgr mcm org tgh bbual2, tp ntah ape dorg ckp.. pengalaman ak yg paling teruk,. rasa mcm kaki kena pegang, pastu ak rs macam kena heret je... fuh.. siot je,... so, kalu la bende ni btol2 paralisis otot2(org sains ckp..).. cube tumpukn fikiran tuk gerakkn ibu jari kaki.. kalu ibu jari kaki dah dpt digerakkan.. biasanye dh boleh gerakkn badan seperti biase la.. (pengalaman aku la..) ... kalu btol d tindih hantu.. so, same gak la.. cube lawan.. gerakkn ibu jari kaki.. smbil bace la ape2 yang patot... pastu, mesti boleh bukak mata n gerakkn badan,.. kalau lah... kalau lah.. kALAU lah.. time mata terbuka tu trus nmpak bende mcm dlm cite KHURAFAT tu.. nasib la.. rezeki kot... haha.. k lah.. letih lak aku nak menaipnye... selamat mencube...

lemolemo said...

umm..baru tau ade teori saintifik pasal bende nih..(angguk2..)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...