Pengskodeng terhebat

Great deal yawww

Friday, February 18, 2011

Jangan Mengeluh!!!!!!



"Hurm...lambatnye LRT ni"
"hoh...susahnye hidup aku ni"
"erkkkkk...banyak ni je gaji"

ni contoh2 mengeluh..... ye kot aku ase.... haaaa.... sape sini xpenah mengeluh angkat tangan..ade??? ade??? tak ada kan?? semua suka mengeluh sama ada kita sedar atau tak....hummmmm <------- ini contoh mengeluh 
selalu kita dengar jangan mengeluh tak elok...
tapi bila tanya kenapa jawapan dia mesti
"heeee orang da kate tak elok tu maknanya tak elok la..." --!
so bila aku tegur orang mengeluh aku akan bagi jawapan yang sama seperti diatas...hahhahaha loser kan?
kalau nak taw semua tu ada jawapan dia....

JANGAN MENGELUH ..........
Kita selalu Bertanya.... ......... .......dan Al-Quran sudah menjawabnya. ......... .......
KITA BERTANYA : KENAPA AKU DIUJI?
QURAN MENJAWAB 

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," ("I am full of faith to Allah") sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KITA BERTANYA : KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?
QURAN MENJAWAB 

"Boleh jadi kamu membenci sesua tu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
- Surah Al-Baqarah ayat 216

KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
QURAN MENJAWAB 

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
- Surah Al-Baqarah ayat 286

KITA BERTANYA : KENAPA RASA FRUST?
QURAN MENJAWAB 

"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman."
- Surah Al-Imran ayat 139

KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
QURAN MENJAWAB 

"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan) , dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah (be fearfull of Allah The Almighty) kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."

KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
QURAN MENJAWAB 

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
- Surah Al-Baqarah ayat 45

KITA BERTANYA : APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?
QURAN MENJAWAB 

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari org2 mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka... ?
- Surah At-Taubah ayat 111

KITA BERTANYA : KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
QURAN MENJAWAB 

"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."
- Surah At-Taubah ayat 129

KITA BERKATA : AKU TAK DAPAT TAHAN!!!
QURAN MENJAWAB 

"... ....dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir."
- Surah Yusuf ayat 12 

oleh itu Kalu engko nak mengeluh lagi ............ jom gi ngaji ..xde kaitan? ade kaitannya...





13 comments:

Dda Ly said...

thanks, sudi mengingatkan...insyaAllah tak ngeluh dah lepas2 nih..hihi:)

misz sheyla said...

@Dda Ly ~ ingatan untuk diri sendiri gak neh..huhuhu...kdg2 kite lupe walopon da tau..tol tak

REPUBLIK N9 said...

manusia zaman skang ni baca je Quran, tapi ramai yg sekadar baca tanpa memahami... same la ngan aku... mengeluh~~~

misz sheyla said...

@republik N9 ~ betul 2..kdg2 baca pun payah..... :( xpe pas ni sama2 kita baiki diri

Telaga Putih said...

y last skali 2 betol ke surah yusuf ayat 12?? sy crik xjumpa pon psl mksd 2.. y len2 sume btol~ mohon cek blk la yep~

misz sheyla said...

@Telaga Putih~yg last yg ane?? surah yusuf 2 ea???? da cari tadi yg 12 ni hah

"Send him with us tomorrow to enjoy himself and play, and we shall take every care of him."

so sape2 tau ayat keberape ni leh gitau..maybe pengirim email tersilap tulis ayat ke berape kot..mohon bantuan sapa yang tau...

Telaga Putih said...

haaa.. so maknanya bkn la kn3?? sy crik2 pon xjumpa kt surah yusuf.. xtau la kot2 terlepas pndg ke.. xtau la kn.. hohoho

Golden Rose said...

betul tu...tima je ape yang kita dapat....insya ALLAH semuanya ada hikmah...follow kamu gak...;)

shahliza94 said...

entry yg best dan amat berkesan.. nak share kat blog boleh... kalau x bagi pun saya nak amik juga... hehehehe... dah follow, klik2 HB n mr nuff...

DiaUmaiNiNaz said...

Tq2 kerana ingatkan dinaz...semuanya ada dlm kitab alQuraan.. good!

Telaga Putih said...

sy terjumpa kt paper kwn sy.. dia tulis utk last ayat 2.. ayat ke 87.. try cek kt tafsir.. sy xcek ag~

micky eyqa said...

gud entry dtg sni bce ye~~

misz sheyla said...

@telaga putih ~ 2 la..cri jumpe terjemahan dlm english aje...okeh nanti akan di cek..thank yawww coz bagi taw

@golden rose ~ betul2

@ shahliza ~ haaaa...mcm xde pilihan aje --!.. huhu amek la share..tapi ayat last 2 cam yg telaga putih ckp 2 la...xbetul ayat ke 12..t kita cari yang betul2 punye... t kite dtg klik kamu lak ye

@diaumaininaz~ welkam2 :)

@micky eyqa ~ thanks :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...