Pengskodeng terhebat

Great deal yawww

Monday, July 8, 2013

Eye Floater a.k.a nampak benda hitam dan cahaya terbang -terbang


Aku sebenarnya tak tahu sangat nak cerita macam mana.....nak2 kalau cerita serius ditambah pulak dengan sedikit ilmiah....tapi aku nak share jugak la cerita ni dengan korang....
hari tu kan aku ade story2 pasal aku pergi Klinik mata tu kan, kena bius bagai....
Hari ni aku nk cerita keseluruhan story dia...

Lebih kurang sebulan yang lepas kot, aku macam biasa duduk depan pc , tiba-tiba rasa macam ada benda hitam, aku ingat kan bulu mata duduk terjuntai ..puas jugak aku gosok-gosok tapi benda hitam tu tetap ada ....setiap kali mata aku bergerak, benda asing tu pun bergerak jugak...
aku pun macam biasa google dulu apa2 pun...kebetulan pulak mata aku tak sakit, so aku malas nak pergi klinik..

dua minggu lepas aku pergi floria putrajaya dengan encik suami , mata aku rasa sakit sangat, macam berpasir rasa dalam mata..lepas tu bila pandang langit nampak macam ada cahaya gerak-gerak... 


lepas makan tengahari terus cari klinik mata, cari punya cari pergi la klinik Az zahrah bangi... pakar tak de pulak time tu..jumpa doktor biasa aje...aku cerita problem aku, then doktor tu tak cek sangat pun sebab dia xde mesin yang berkenaan  katenye, dia cuma tanya2 aku, then buat surat refer pada doktor pakar,dia pun x bagi ubat, sebab dia xberani bagi, apa2 pun jumpa pakar dulu , katenyeeee......"

rabu minggu lepas pun aku gigih la jugak buat appointment dengan pakar, 
doktor bius  2 2 mata aku, guna ubat titis ye bukan guna jarum... kalau jarum mau aku lari keluar klinik time2 tu jugak...
kawan2 aku tau la macam mana aku tak boleh kalau orang pegang mata aku, sebab tu sampai sekarang contact lens aku xpernah berjaya pakai....so korang boleh bayangkan macam mana doktor tersebut bersabar dengan aku...dah cek doktor bagi ubat titik untuk besarkan anak mata, sebab dia nak cek lagi....retina dan vitreous akan diperiksa dengan sinar-sinar yang terang dari ophthalmoscope.
pedih sikit la ubat titis tu, tapi aku tahan jugak la... 2 kali titis pun anak mata dah besar, tulisan kat klinik pun dah x nampak..rupa orang pun x nampak..apatah lagi jerawat orang..

sorry ye aku tak reti nak explain guna medical term..tapi bahasa kampungnya mata aku ada lebih cecair.... apa yang aku alami sekarang dipanggil eye floater, api biasanya orang umur 50an sahaja yang kena benda ni... sentap kejap....doktor kata kes aku belum berbahaya,kes paling teruk boleh menyebabkan buta... tapi kalau ikutkan dalam 1000 hanya ada 1 kes....

time tu terus aku rasa down ...."Ya Allah, kenapa aku??? Ya Allah ya Tuhan ku, seandainya aku berdosa aku mohon keampunan kepada mu.. mungkin ada rasa sakit hati, rasa tak puas hati , rasa menyampah denga n orang ..hati x pernah nak bersih..orang kata penyakit2 hati macam ni boleh menimbulkan penyakit lain...tak apa lah... Alhamdulullah, aku masih dapat nikmat melihat walaupun pandangan itu sedikit terganggu..." 

xpe lah mungkin ni ujian untuk aku...
ini mungkin akibat dari dosa-dosa aku yang ada....mungkin ini balasan di dunia... di akhirat nanti macam mana pulak??? Astghfirullah mohon dijauhkan.. T___T ... 

doktor jugak kata aku kena terima sahaja keadaan aku sekarang, maknanya benda tu kekal dalam mata aku ke???aku malas nak tanya lebih2... 

doktor bagi aku ubat titis je sebab mata aku terlalu kering.dan kena buat check tiap2 bulan kat klinik dia....next check up ujung bulan ni....

hari ni bertambah lagi satu bintik hitam T___T haish....


macam ni yang aku nampak kalau tengok langit or awan yang cerah... tapi dia bukan statik ye,...sentiasa bergerak laju dan bentuk berubah2



tompkan hitam macam ni yang aku nampak...tapi cuma 2 tompok sahaja, satu besar satu kecik ......



untuk rujukan korang2...

"eye floaters" merupakan objek-objek berbentuk aneh yang muncul di pandangan kita, terkadang muncul ketika melihat yang cerah-cerah seperti langit biru. Bentuk objek yang dilihat pun berbubah-ubah, terkadang berwujud titik, terkadang berbentuk berserabut dan panjang.

Ini bukanlah ilusi optikal, Hal ini kemungkinan disebabkan oleh adanya vitreous yang keluar dari tempatnya semula dan kemudian bergerak-gerak di sekitar bola mata kita.

Vitreous adalah media seperti agar-agar bening yang mengisi bagian dalam bola mata mulai dari belakang lensa mata sampai ke retina, berfungsi untuk mempertahankan bentuk mata kita. Gel alias agaragar pada mata ini terdiri atas 99% air dan 1% elemen lainnya, seperti jaringan asam hyaluronic dan kolagen. Asam hyaluronic berfungsi untuk mempertahankan molekul air. Terkadang, jaringan ini mengekuarkan asam hyaluronic yang kemudian asam ini "menangkap" molekul air. Ketika ini terjadi, akan membentuk inti yang berair di vitreous body.

Kemudian, bagian dari jaringan asam hyaluronic dan kolagen akan terlepas dari tempat yang seharusnya dan mengapung di tengah mata. Dan ketika cahaya melewati area ini, maka akan membentuk bayangan di retina kita. Bayangan inilah yang kita lihat pada saat ini terjadi.

"Eye floaters" juga bisa dikatakan sebagai deposit atau kondensasi di jeli vitreous pada mata. 
mata yang mengalami floaters adalah bisa disebabkan dari hasil perubahan dalam pendinginan tubuh dimana gel koloid yang menempati sebagian besar bola mata berongga.
pencegahan tetap mempertahankan hidup sehat dan biasanya pengobatannya dengan laser YAG.
Persis saran salah seorang dokter kepada saya.namun tidak ada bukti bahwa ini efektif. Penggunaan laser juga menghadapkan pada risiko-risiko signifikan pada penglihatan dari mata yang jika tidak adalah suatu mata yang sehat. Vitreous sendiri juga dapat diangkat dengan operasi oleh suatu prosedur yang disebut vitrectomy. Ini melibatkan beberapa irisan kedalam mata dan dicadangkan untuk situasi-situasi yang mana ada sejumlah besar dari darah yang tidak menghilang atau puing-puing peradangan didalam mata. Operasi dari yang manapun seharusnya tidak dilaksanakan pada pasien-pasien dengan tipe yang umum dari eye floaters dalam kaitan dengan vitreous syneresis atau posterior vitreous detachment.

dan alhamdulillah eye floaters berkurang pada ukuran dan kegelapannya seiring waktu. Katanya sih karena proses-proses alamiah didalam mata. Sekarang floaternya bergeser dalam posisinya didalam mata, berakibat pada efek bayangan yang lebih sedikit. Mungkin karena syaraf-syaraf didalam otak beradaptasi dan menjadi terbiasa dengan kehadiran eye floaters, mengabaikan dan membuat diri gembira dengan hati yang lebih 'luas'.
“Tiada seorang mu’min yang rasa sakit, kelelahan (kepayahan), diserang penyakit atau kesedihan (kesusahan) sampai duri yang menusuk (tubuhnya) kecuali dengan itu Allah menghapus dosa-dosanya” (HR. Bukhari).

Info lain eye floater

banyak sumber yang aku dapat semua dari blogger indonesia... kat Malaysia xramai ke yang pernah dapat eye floster ni???

16 comments:

Zura said...

harap mata sheila elok cm sediakala...huhhuh..

Unknown said...

Assalamualaikum. Jadi, apa yang sheila lakukan?? Sampai sekarang tiada cara rawatan?

NoorNazuha said...

Gugel gugel terjumpa blog ni..akak pun ada maslah tuh, terus down sampai 3 bulan...sampai skang masih terpk2 lagi....bila cuba jelaskan pada org, kebanyakkan x tau pun floaters tuh apa wpun ada yg mengalami..skang akak cuba sedaya upaya abaikan benda tuh wpun kdg2 tak boleh..:(

bmnsolution said...

saya pun ada problem ni. kalau ada solusinya kita share yer

Hasan said...

Assalamualaikum. Saya pun mengalami floaters yg agak menyeramkan. Mula2 saya biarkan. Lama kelamaan floaters tambah menjadi jadi. Saya berdoa meminta Allah bagi faham. Rupa-rupanya ada benda rosak dalam mata. Alhamdulillah floaters dah hilang.hati pun gembira. Hj shariff

Hasan said...

Assalamualaikum. Saya pun mengalami floaters yg agak menyeramkan. Mula2 saya biarkan. Lama kelamaan floaters tambah menjadi jadi. Saya berdoa meminta Allah bagi faham. Rupa-rupanya ada benda rosak dalam mata. Alhamdulillah floaters dah hilang.hati pun gembira. Hj shariff

zuridah said...

Apa rawatan yg en. Hasan guna?

Anonymous said...

Sy jg br dpt detect..br 3ari..sgt down.cdg nk p hsptl mata tun husiin onn..apa pndngn lg baik silakan..wasap pun blh..0125306861

Saya tanya awak jawab said...

Apa encik hasan buat ye sampai hilang floater?

itsmenaz said...

Saya rasakan.. im that person thousand in one ..yg ada..ya Allah mudah2 han cepat la.sembuh..mata ni..ameen

fyedhafaique-alpha lipid SDll said...

Saya pun...rse makin banyak skng...sedihnya...doc ckp mata sy terrrrrrlalu kering...skng ade black dot yg tak pergi2...bukan floaters..floaters dia ikut gerak mata kita..ni tak dia stay ctu je..

fyedhafaique-alpha lipid SDll said...

Saya pun...rse makin banyak skng...sedihnya...doc ckp mata sy terrrrrrlalu kering...skng ade black dot yg tak pergi2...bukan floaters..floaters dia ikut gerak mata kita..ni tak dia stay ctu je..

Anonymous said...

Sy pun dh check kat doktor, memang ada floaters dalam mata. TT_TT sampai rumah menangis je. Yelah dalam keluarga sy sorang je yang kena. Dh down sangat la tu. Lagi² tahun ni tahun akhir sy belajar, macam² la difikir. Dahlah takde ubat . TT_TT apa²pun amalkan doa je untuk hilangkan sakit mata. Dan kena kurangkan aktiviti PC gn handphone. Sape² yang belum jumpa doktor tu. Disarankanlah jumpa. :)

Anonymous said...

Sy dah hidap penyakit ni dr sekolah rendah lg. Sekarang umur dh 27. Makin lme makin byk pula eye floater kat mata sy ni

Anonymous said...

Sy dah hidap penyakit ni dr sekolah rendah lg. Sekarang umur dh 27. Makin lme makin byk pula eye floater kat mata sy ni

Anonymous said...

Floater boleh dikurangkan dengan YAG Laser. Ia adalah berkesan. Doktor itu haruslah berpengalaman.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers