Pengskodeng terhebat

Great deal yawww

Sunday, August 7, 2011

Sebab-Sebab Perempuan Selalu saja Sakit Perut

Perut dibahagikan kepada 9 bahagian iaitu right hypochondriac, epigastriac, left hypochondriac, umbilical, right lumbar, left lumbar, right iliac, hypogastric, dan left iliac seperti di dalam rajah di bawah:

Pembahagian perut kepada kepada 9 bahagian
Perut juga boleh dibahagikan kepada empat bahagian iaitu right upper quadrantleft upper quadrantright lower quadrant danleft lower quadrant seperti rajah di bawah:


Pembahagian perut kepada empat bahagian
Sakit pada setiap bahagian perut seperti yang dinyatakan di atas itu mempunyai pelbagai sebab yang berlainan. sleft lower quadrant painseperti dalam rajah di atas.
Secara ringkas dan umumnya sebab-sebab popular yang menyebabkan sakit pada bahagian left lower quadrant pain/sakit pada bahagian kiri bawah perut adalah seperti berikut:
  1. Irrritable Bowel Syndrome (Simdrom irritasi usus)
Penyakit ini dicirikan oleh kesakitan pada bahagian bawah kiri perut(pain in left lower quadrant abdomen) yang disertai oleh gejala-gejala seperti sembelit yang di selang-seli oleh cirit birit (alternating diarrhea and constipation), cramping painsakit yang minima (minimal pain), tidak demam (no fever).
  1. Diverticulitis (Jangkitan pada poket usus besar)
Ciri-ciri penyakit ini ialah demamsakit pada bahagian bawah kiri perutsembelit (constipation), nausea (rasa loya macam nak mumtah),mumtah (vomiting), kadang-kala terdapat darah pada air besar (blood in the stool).
3. Left ureteric calculus (batu karang pada bahagian kiri salur air kencing ureter)
    Sakit pada bahagian kiri bawah perut disertai oleh sakit ketika membuat air kecil, terdapat darah yang bercampur dengan air kencing(haematuria), dan boleh membawa kepada demam.
    4. Ulcerative Colitis (Inflamasi pada salur usus besar dan rectum)
    Penyakit ini dicirikan oleh demam yang rendah suhunya (low grade fever),sakit pada bahagian bawah perutdarah boleh didapati pada air besar(blood in stools), dan kadangkala kehilangan berat badan (weight loss).
    5. Ectopic pregnancy (kehamilan di luar rahim yang hanya berlaku pada wanita)
    Kedapatan fetus/bayi yang membesar di luar rahim yang biasanya berlaku pada tiub fallopio. Gejala-gejalanya juga terdiri daripada darah haid berhenti mengalir pada waktu yang sepatutnya (missed menstrual period) dan berasa sangat sakit pada bahagian bawah perut yang berlaku secara tiba-tiba.


    6. Pelvic Inflammatory Disease (Inflamasi pada organ pelvis pembiakan wanita)
    Inflamasi pada organ pelvis pembiakan wanita yang disebabkan oleh penyakit yang tersebar melalui aktiviti seks (previous sexually transmitted disease). Penyakit ini dicirikan oleh kesakitan yang amat sangat pada bahagian bawah perutdemam,menggigil (chills), terdapatcecair yang keluar dari vagina (vaginal discharge), sakit ketika melakukan hubungan seks (painful sexual intercourse).

    Sumber
    1. A-Z Common Medical Symptoms, Answer Guide.
    2. Oxford Handbook of Clinical Diagnosis, 1st Edition.
    3. Davidson’s Principle and Practice Medicine, 20th Ed.


    copy from : sekamar rindu 

    6 comments:

    HaFizaH aYu said...

    time period mmg slalu sakit prot..hukhuk seksa!! smpai tido kne meringkuk mcm baby

    starzieti said...

    saye da sebulan tak dtg piyed n skunk sakit perut cam senggugut tapi tak piyed2 jgak. sakit smpai mntah2. huh, tak larat. :(

    Anonymous said...

    saya selalu jugak sakit perutt..wuwuwuw :)

    Noor Fatin said...

    alamak, tertekan anon pulak.. ekekeke sorii~

    Unknown said...

    Rasa sakit sewaktu datang haid ini adalah disebabkan oleh kuncupan rahim yang begitu kuat sekali untuk mengeluarkan ketulan darah haid yang bercampur sedikit tisu daripada selaput endometrium . Darah haid ini perlu keluar menerusi saluran pangkal rahim yang biasanya masih sempit di kalangan gadis remaja.Kesakitan ini berbeza di antara seorang wanita dengan yang lain. Ada yang mungkin rasa sakitnya ringan sementara yang lainnya akan mengalami sakit yang teruk.

    Jika nak cuba suplement shaklee sebagai usaha untuk mengurangkan sakit senggugut ketika period, untuk kesihatan, cantik dengan sihat boleh layari blog saya

    http://khairulbariyahmasrakin.blogspot.com

    Anonymous said...

    saya dengar kalu lepas kawin ...wanita akan kurang sakit perut...betul ke..?

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
    Daisypath Anniversary tickers