Pengskodeng terhebat

Great deal yawww

Friday, August 12, 2011

DOA YANG KITA LUPAKAN- semasa duduk antara dua sujud


Dalam tidak sedar. Setiap hari kita memohon didalam solat kita..tetapi sayangnya, kita hanya memohon tanpa memahami.. sekadar tersebut dibibir, tetapi tidak tersentuh dari hati kita selama ini..

Marilah kita mula menghayati ketika kita duduk di antara dua sujud semasa solat. Dengan rendah hati nyatakanlah permohonan ampun kepada Allah

·         Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku)

 Diamlah sejenak, buka dada dan diri kita untuk menerima ampunan dari Allah seperti membuka diri ketika merasakan hembusan angin sepoi-sepoi atau menerima curahan air hujan ketika kita masih kecil
 Tetaplah membuka diri kita untuk menerima ampunan Allah

 Ulangi permintaan itu beberapa kali hingga kita merasakan ketenangan Kemudian sampaikanlah permintaan kedua,

·         Warhamni (sayangi aku)

Diam dan tundukkanlah diri kita untuk menerima kasih-sayang Allah yang tak terhitung besarnya
Bukalah dada kita seluas-luasnya agar semakin banyak kasih-sayang Allah yang kita terima Ulanglah beberapa kali hingga kita merasa cukup Berturut-turut sampaikanlah permintaan2 berikut dengan cara sebagaimana tersebut di atas, satu persatu..

·         Wajburnii (tutuplah aib-aibku)
·         Warfa'nii (angkatlah darjatku)
·         Warzuqnii (berilah aku rezeki)
·         Wahdinii (berilah aku petunjuk)
·         Wa'Aafinii (sihatkan aku)
·         Wa'fuannii (maafkan aku)


 Setelah selesai, diamlah sejenak lalu sampaikan rasa syukur kita. Betapa besarnya nilai sebuah doa ini..sebuah doa yang kita hanya lewatkan begitu sahaja.. Dalam tidak kita sedar selama ini kita seperti sedang berpura-pura memohon sesuatu... SubhanAllah...sungguh indah solat jika kita benar-benar memahaminya

sumber : pakar hortwo

12 comments:

NURUL AINI NORAZMAN said...

YA Allah,. aini selalu baca dgn laju doa ini,. nice sharing dear,.=)

♥ cik_farah ♥ said...

tengs 4 da sharing... :)

CinderLaLa said...

Subhanallah...sebelum ni kita hanya tahu meminta..tapi x memahami apa yang dipohonkan.. Thanks for the entry dear...sgt2 memberi sesuatu yg bermakna.. Sy copy yer..boleh? =)

ザイダツアズニ said...

nice info..
tq sharing...

Fathin Fazila Razali said...

assalammualaikum... masya allah... mungkin zyla sendiri terlupa dan alpha ttg ni terima kasih kerana memberi peringatan

misz sheyla said...

@nurul aini norazman~ sama la kite dear..rugi kan??

@cik farah ~ most welkam

@cinderlala ~boleh..panjangkan lah utk info kite bersama :)

@ tulis palang2~ welkam

@fatin ~ Wasalam... sama2

nur amalina athman said...

t.kasih sudi kongsi ttg ni.

asyrafNAKjadiLEBIHbaik said...

entry ni sgt bagus...kdg2 ramai tak ambil kesah benda ni...doa dlm solat...kalo jemaah pun, duduk str dua sujud laju je...
thanks for the tazkirah

Dapatkan KADRAYA di Acapsuur (>,<)

My Name is Mar said...

Thanx! Semoga ilmu ini dapat dikongsi ramai pihak!

fahmie firas said...

Best entry nie
Salam kenal,
nice blog,
done following you,
Kalau free jemput singgah ke blog saya,
Bagi komen and nasihat ok.
http://fahmiefiras.blogspot.com/

♥ LuRveLyAmiera ♥ said...

sheyla, miera nak share entry ni eyh..^_*

misz sheyla said...

@NUR AMALINA~ welkam

@asrafNAKjadiLEBIHbaik~ yup...saya pun kdg2 laju...up entry2 cam ni utk ingatan diri sendiri jugak

@My name is mar~ welkam..harapnya cam tu la

@Fahmie firas~ k fahmie..thanks

@lurvelyamiera~ ok..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...