Pengskodeng terhebat

Great deal yawww

Wednesday, August 24, 2011

Bising lah kau perempuan

perempuan mana yang tak pernah membebel. kalau tak banyak pun sikit tu mesti ada jugak membebel. Mesti korang PARA SUAMI  rasa bosan , letih, menyampah... tapi pernah tak korang terfikir yang isteri korang tu buat lebih dari itu??? meh baca ni..just untuk share aje..kalau salah sila betulkan..
Diceritakan bahwa ada seseorang dtg kerumah Khalifah Umar ra. utk
mengadukan perangai buruk isterinya. Apabila org itu tiba dipintu
rumah Khalifah, tiba2 dia dengar isteri khalifah sedang m'angkat
suara m'gata nista kpd khalifah sedangkan khalifah umar diam tak
menjawab.
Maka org itu pun tak jadi nk m'gadu, malah tergesa2 hendak pergi
m'ninggalkan rumah khalifah, maka dgn tidak semena-mena dia di
panggil oleh khalifah umar serta b'tanya:

Khalifah : Apa hajat mu dtg ke mari

Orang itu : Tiada apa2 wahai amirul mukmini

Khalifah : Mengapa dtg kalau tiada apa2

Orang itu : Sebenarnya sy dtg utk m'gadukan kelakuan buruk isteri
saya, wahai amirul mukminin. Tetapi tiba2 sy m'dapati
tuan juga m'hadapi nasib yg sama spt saya.

Khalifa : Wahai saudaraku, Aku terpaksa bersabar kerana aku
terhutang budi kpd isteriku. Dia memasak utk ku,
basuh kain utk ku,padahal semua tu tidak wajib atasnya
Dan dia juga m'jadi tempat kemesraan, dimana hatiku
berasa tenang dan krn dia, aku terlindung dr m'lakukan
yg haram. Bagaimana dpt aku menentangnya, jd aku hanya
bersabar dan memekakkan telinga saja.

Orang itu : Saya juga m'alami nasib yg sama spt tuan.

Khalifah : Wahai saudaraku, bersabarlah atas kelakuan isterimu

Tajuk buku: Cerita serta doa dari hadith & al-quran

Disusun oleh: Ikatan studi islam, UKM.

2 comments:

fairuz said...

hehe perempuan. biasalaaaaaaaaaa haha

Shawn Razaleigh said...

tq berkonsi :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...