Pengskodeng terhebat

Great deal yawww

Wednesday, August 15, 2012

Tak baca niat puasa la semalam


tak baca niat puasa la semalam
maknanya tak boleh puasa la kan???
so maknanya kalau tahan lapar dam dahaga pun xde guna la kan???
sebab puase tak dikira kan????
kannnn la sangat...
ko jangan nk ngade2 ea buat hal di bulan Ramadhon ni<---- baca ala2 mak jemah

kisahnye semalam aku suruh sahabat ni mengejutkan aku bersahur...lantaran kepenatan cari baju raya untuk family aku di jalan tar semalam..walaupun x sampai suku pun aku masuk kat situ tapi serius terus give up...
nak singgah pun x dapat asyik kena tolak ke depan aje...
kena tolak ngan beg
kena tolak ngan anak orang
kena tolak ngan pompuan
kena tolak ngan jejant
kadang2 baru sentuh baju dah kena tolak dengan orang
x sempat nk tengok lebih2...
smpai kol 11.15 kat situ pukul 11.45 dah balik...
pasal kakak aku dah tak sanggup dah nak hadap
terpakse la aku balik jugak.. ye la kang die yang nak anta balik...
eh panjang benau cerite...
cerita pasal jalan Tar aje dah boleh buat satu entry lain dah ni..

sambung balik kisah tak baca niat
sahur tu aku tak bangun
tak tahu la sama ada dorang kejut asku tak bangun atau dorang pun memang tak bangun sahur
tapi yang pasti pagi tu bangun2 dah kol 6 lebih...
aku tak sure dah baca niat ke tidak kan...

so gagah mengugelkan diri tadi
terjumpe la entry ni...meh le same2 kite bace 

********************************************************************************
Semasa bersahur tadi ada berbincang sedikit tentang persoalan niat. Macam mana kalau kita terlupa niat sedangkan kita telah bersahur tadi?

Jadi aku teringat seorang uztaz yang pernah berceramah dalam TV tentang niat puasa ni. Dia kata jangan anggap niat ini susah. Sebenarnya apabila kita bangun bersahur itu sebenarnya dah dikira niat puasa. Sebabnya tujuan apa kita bangun sahur kalau tidak kerana hendak puasa esoknya kan?

Malah jika kita berbual-bual selepas solat terawih dengan keluarga kita tentang menu bersahur esok maka itu juga sebenarnya dah dikira niat. Sebabnya kalau tidak kerana hendak puasa esok maka tiada perbincangan tentang menu sahur kan?

Jadi, niat tu sebenarnya apa yang kita rancang hendak buat dalam hati. Tetapi jika mahu lebih kuat maka bolehlah untuk dilafazkan seperti ayat di atas sekali.

Oleh itu jika anda bangun sahur tetapi lupa untuk lafazkan ayat niat puasa maka jangan risau sebab anda sebenarnya dah dikira telah berniat untuk puasa.

Begitu juga jika anda telah rancang untuk bangun sahur tetapi terlepas dan tidak melafazkan niat puasa maka jangan risau sebab anda sebenarnya telah berniat ketika anda rancang untuk bangun bersahur lagi.

Lain pula ceritanya jika selepas berbuka puasa anda lansung tidak terlintas dalam fikiran dan hati tentang puasa esok malah tidak sentuh tentang bersahur pun dan tidak juga bangun sahur maka kemungkinan besar anda tidak berniat puasa. Wallahu'alam..



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...