Pengskodeng terhebat

Great deal yawww

Friday, February 14, 2014

Jangan pandang ringan dengan air kencing kerana ia punca SEKSA KUBUR

Assalamualaikum!

Salam Jumaat kawan semua :)

Dalam hadist yang diriwayatkan dari Abu Huraihah ra secara mauquf, Rasulullah saw bersabda,:
" Kebanyakan siksa kubur itu disebabkan AIR KENCING." [Shahih, HR. Ahmad dan Ibnu Majah serta dishahihkan Syaikh al-Albani dalam Irwa'ul Ghalil (280)]

 Eloklah sekiranya kita baca betul-betul dan sentiasa beringat ketika nak membasuh air kencing.
Cara mencuci kemaluan dengan betul
Sememangnya, kita mencuci dengan bersih tapi bersih bukan bermakna cara kita tu betul. Penting untuk kita pastikan diri kita bersih terutamanya di bahagian sulit. Selain untuk menjaga kesihatan ia juga penting untuk memastikan amal ibadat kita seharian di terima.
Kenapa penting untuk kita bersihkan kemaluan kita dengan betul?

Ramai orang merasakan diri mereka cukup bagus dengan banyak amal ibadah, bersedekah dan lain lain tetapi masih tidak terlepas dari azab api neraka.

Saidina Abu Bakar pernah hendak menyembahyangkan mayat seorang lelaki tetapi tiba-tiba tersentak dengan suatu benda bergerak-gerak dari dalam kain kafan lelaki itu. Lalu disuruhnya orang membukakannya. Alangkah terkejutnya apabila seekor ular sedang melilit kepala kemaluan mayat lelaki itu.

Saidina Abu Bakar mencabut pedang lalu menghampiri ular tadi untuk membunuhnya. Tetapi ular itu tiba tiba berkata-kata, Katanya” Apakah salah ku kerana aku diutus oleh Allah untuk menjalankan tugas yang diperintahkan” Diselidiki amalan lelaki itu semasa hayatnya, jelas dia merupakan orang yang mengambil ringan dalam hal menyucikan kemaluannya setelah selesai membuang air kecil.
Jadi macam mana kita nak bersihkan diri dengan cara yang betul?
Lelaki dan wanita berbeza caranya. Bukan basuh sekadar dengan air dan asalkan bersih je. Ada caranya….

kaum lelaki:
Selepas membuang air kecil, disunatkan berdehem dua atau tiga kali supaya air kencing betul betul sudah habis keluar. Lepas itu urutlah kemaluan dari pangkal ke hujung beberapa kali sehingga tiada lagi air kencing yang berada dalam saluran. Kemudian basuhlah dengan air sebersihnya.

*I ada tengok 30 minit bersama Ustaz Don, dia ada ajar cara lelaki bersihkan air kencing.Memang cenggitu caranya*

kaum wanita pula:
Apabila membasuh kemaluannya, pastikan dicucikan bahagian dalam dengan menjolok sedikit dengan jari dan dipusing-pusingkan semasa dilalukan air bersih. Bukan dengan hanya menyimbahkan air semata-mata. Jika dengan melalukan air sahaja ia tidak membersihkan bahagian dalam kemaluan wanita yang berbibir-bibir itu.

Betul atau tidak cara kita selama ini ? Kalau yang tak betul tu jom sama sama betulkan supaya diri kita bersih dengan cara yang betul.

Saya nak tambah sikit kat sini, semasa kencing, angkat kain tinggi-tinggi, lepas kencing, sila simbah kaki bersih-bersih takut air kencing terpercik dekat kaki.

Dijanjikan neraka utk mereka yg tidak menyucikan diri dengan sempurna baik hadas kecil/hadas besar.

Semoga bermanfaat. Rajin-rajin membaca In Shaa Allah :)

6 comments:

Sheila Salim said...

Assalamualaikum awak.. thank sharing... in shaa Allah kita perbetulkan mana yang kita tak tahu.. terima kasih ye awak...

Zura Lee said...

pernah gk dulu dgr ustazah ckp kalu tk cuci betol2 boleh menyebabkan seksaan kubur.. tq sheyla sbb remind zura balik psl hal nih....

Cik Itah@RRP said...

salam. ohh..thanks share..nice info :)

Kesuma Angsana said...

tq atas ingatan ini. very gd sharing indeed

sal ya said...

Jgn ambil mudah kan.

misz sheyla said...

welkam... dulu pun pnh tau..tapi lupe balik..tetibe terjumpe balik artikel ni..tu yg share tu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...