Pengskodeng terhebat

Great deal yawww

Thursday, October 20, 2011

Inilah Tukang Sampah yang Menolong Budak 2 Tahun Mangsa Langgar Yang Tak Di Pedulikan




Pemungut sampah, Chen Yianmei yang ‘menyelamatkan’ gadis kecil Yueyue. Ia menceritakan kejadian itu sambil menangis.

Peristiwa yang mengemparkan dunia, dimana bayi 2 tahun dilanggar dua kali oleh dua buah kereta dan tak seorang pun peduli. Padahal waktu itu terakam dalam CCTV ada 18 orang yang lalu lalang dekat bayi yang tengah kritikal itu. Hanya seorang pemungut sampah, ibu tua (Chen Yianmei) yang tergerak hatinya memeluk sang bayi dan meminta bantuan. Anehnya orang-orang di sekitar lokasi kejadian tersebut tetap tak menghiraukanya sama sekali. Ada sejumlah orang melihatnya dari dalam kedai tapi tak melakukan apa apa seolah tak ada kejadian sama sekali.


Bayi malang bernama Yueyue tersebut kini sedang terbaring di hospital, dan doktor menyatakan bayi tersebut akan meninggal, namun jika tidak matanya akan buta seumur hidup dan otaknya akan rosak seumur hidup.

Sewaktu kejadian si bayi berlari ke tengah jalan raya tiba-tiba sebuah van putih datang ke arah ke Yueyue dan melanggat tubuhnya. Pemandu tersebut tidak turun, malah melarikan diri. Akibatnya roda belakang van tersebut kembali mengilis si bayi tersebut. Seseorang yang menyaksikan seluruh kecelakaan itu slumber dek jer berjalan melintasi tubuh Yueyue.

Dia bahkan tidak pandang sedikit pon. Setelah itu, dua pejalan kaki lalu berjalan melintasi dan melihat yueyue mengeletek kesakitan , tetapi tiada sebarang tindakan pon yang dilakukan. Tak lama muncul sebuah truk pickup. Si pemandu tidak memperhatikan Yueyue dan melanggar kembali bayi itu, kali ini pada bahagian kaki bayi itu pulak.

Sekali lagi! Dalam sepuluh minit berikutnya, lebih 10 pejalan kaki melintasi mangsa, tetapi semua hanya memandangnya dan tak seorang pun berhenti untuk membantu, bahkan untuk memanggil polis pun tidak. Yueyue masih mengerang kesakitan, dan kemudian diam. Sekitar jam 05:31, seorang wanita tua pemungut sampah terlihat di CCTV muncul di jalanan. Dia melihat Yueyue dan datang mencuba mengangkat tubuhnya. ( tao rasa wanita tua tu nak kalih kan ketepi jer kot )

“Tapi Yueyue sudah lembik sperti mee,” kata Chen Yianmei seperti dikutip di berita itu. Wanita tua itu kemudian memindahkan Yueyue ke sisi jalan yang lebih selamat dan kemudian meminta bantuan. Ibu Yueyue, yang berada di sekitarnya, bergegas ke Yueyue dan memeluknya.

Seseorang berkata, jika saja 3 orang pertama yang melihat Yueyue datang menyelamatkannya maka risiko yang tinggi mungkin masih dapat dihindari, apalagi setelah tertlanggar buat kali kedua itu .

Video tersebut disiarkan di media dunia, dan orang-orang pun mengecam keras sikap tak ambil peduli ke bayi itu. Sumpah serapah dan keprihatinan nyaris memenuhi ruang komen berita itu.


kenapa tiada siapa membantu budak 2 tahun yang digilis di cina 



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...