Pengskodeng terhebat

Great deal yawww

Thursday, October 28, 2010

7 keajaiban dunia

Pelajar di sebuah sekolah sedang belajar mengenai “Tujuh keajaiban Dunia”. Sebelum mengajar, guru tersebut meminta murid-murid menulis 7 ajaiban dunia yang diaorang tahu, tulis atas kertas dan hantar kepadanya untuk mengetahui pengetahuan am diaorang.

Semua murid telah menghantarnya walaupun jawapannya kebanyakannya yang kurang tepat. Jawapan standard dioarang ialah Menara condong Pisa,Piramid,Grand Canyon, Taj Mahal etc

Selepas murid-murid telah menghantar, guru tersebut memerhatikan seorang pelajar yang belum menghantar kertas jawapannya.Guru itu lalu bertanya kepadanya adakah dia mempunyai sebarang masalah….


Murid itu menjawab….
“ya, sikit. Saya tidak boleh memilih kerana banyak sangat”
Guru berkata, “banyak sangat? baiklah, katakan pada kami apa yang awak ada”

Murid itu diam sejenak,kemudian membaca, “Saya fikir Tujuh Keajaiban Dunia” adalah
1. Boleh Melihat
2. Boleh Mendengar
3. Boleh Menyentuh
4. Boleh Menyayangi
5. Boleh Merasa
6. Boleh ketawa
7. dan boleh Mencintai

Kelas pun sunyi sekejap….

Renungan…..
Alangkah mudahnya bagi kita untuk dapat melihat hasil eksploitasi manusia dan kita menyebutnya “Keajaiban“. Sementara untuk semua yang telah Tuhan kurniakan kepada kita, kita menyebutnya sebagai hal “Biasa”….

Semoga hari ini anda diingatkan tentang segala hal yang betul – betul ajaib dalam kehidupan anda dan semoga kita tidak akan pernah lupa lagi akan Tujuh Keajaiban Allah dan selalu mensyukurinya.




aishhhh.... aku pun selalu tergolong lam insan2 cam ni...lau sebut sal keajaiban xpernah terlintas pun kat fikiran aku yang kebolehan aku untuk melihat, mendengar, menyentuh dan lain2 2 satu keajaiban...aku sanggup potong kuku la lau ade yg terfikir cam student kat atas 2...sorang pun x rase itu keajaiban...memang kebolehan2 2 boleh diexplain dengan sains tapi terfikir x kite dari mane mulanya seme2 2....


bayangkanlah kalau Allah S.W.T tarik seme keajaiban 2 dari diri kite....kita da x boleh melihat, mendengar, merase, menyentuh etc adakah kita masih rasa ser0nok mcm sekarang????? aku x dpt bayangkan lau Allah tarik salah satu nikmat 2 dari idup aku...sedangkan main tutup mate yg x smpai 15 minit 2 pun da mcm2 aku langgar, da mcm2 aku tendang da mcm2 rungutan aku, mcmmane agaknye lau aku ilang trus seme 2....iskhhhh x dpt aku bayangkan seme 2...


kalau tengok sekarang berape ramai sgt la yang bersyukur dengan keajaiban yang kite dapat 2...xpernah aku rase..mcm mane plak dengan aku?? pernah ke aku bersyukur dengan seme anugerah ni????


alhamdulillah atas segala kesempurnaan hidup ini....mungkin ini kali pertama aku ucapkan syukur atas keajaiban yg ade dalam diri aku... :( betape aku alpa  dengan anugerah yg diberi tuhan...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers