Pengskodeng terhebat

Great deal yawww

Monday, November 1, 2010

Kasut Dari Kulit Babi

amacam???? cam old sk0ol je tajuk atas 2... memang isu ni dah lame ade tapi aku x pernah terkena or kalau da kene maybe aku x perasan.. cerite dia bermula macam ni... ari sabtu baru2 ni aku ngan kawan aku g times square nk wind0w  sh0pping la k0nonnye...naik atas turun bawah masuk kedai ni, kuar kedai ni...memang best giler...then aku ngan kawan aku ternmpak de satu kedai kasut..kasut yg display kat depan kedai 2 memang comel n nampak selesa...aku tanpe membuang mase dan tenage terus berlari ke kasut 2... waaaa..... memang c0mel.... aku pun amek kasut 2 letak kat bawah...da get ready tgl siper n nak masuk kaki lam kasut 2 dah..then kawan aku  jerit n pegang aku " weiii pig skin"...


huargggghhhh... aku da pegang cam ne ni??? padahal kat kasut 2 da nyate2 die tulis "pig skin" cane la aku bley x pasan...mamp0iiii... aku terfikir cane nk letak blik kasut 2 kat atas rak..smbil berfikir leh plak aku tunduk nk amek kasut 2..then kwn aku kate biar..aku pun trus memblahkan diri aku dari situ...


aishhh...aku da pegang beb kasut 2... bukan stakat sentuh da pegang ngan jari jemari ku ini..seb bek l0m sumbat kaki ag...ain lak da tersentuh cket...huarggghhhh geli geleman....da xtaw nk wat pe...kwn aku ckp carik tanah wei..." aku terpikir tanah kat kl ni 0k ke??? jap ag aku ramas2 tanah teramas skali ngan taik anjing...huargghhhh x rela....


xtaw nk tanye sape...ngah jenjalan 2 pantang nmpak org bertudung or bers0ngkok ase nk tnye je nak wat cane.... aku p0wn konfius..sebab seingat aku lau kite pegang lam keadaan tgn kite kering 2 x jadi masalah...tapi aku sndri x sure!!! aishhh.. ilang segale m0od nk sh0ping... cinabeng t0l la kedai 2... aku teringat de ustazah penah cakap de satu sabun 2 name taharah...sabun 2 bley gune untuk samak gak... kat times square xtaw la plak aku kat ne nk cari..then kit0rang decide ke the mall utk cari sabun 2..tangan kit0rang jgn ckp la...da cam org cacat da... ye la takut terpegang benda lain..mase nk amek TnG 2 memang da cam org tak de tgn..leh gune sebelah tangan jek...aishhh cane la lau tgn aku t0l2 ade sebelah je...x dpt bygkn betape susahnye...smpai je the mall trus cari sabun.. Alhamdulillah jumpe sabun taharah 2.. harge RM 5.00 jek.. murah...trus g t0ilet nk samak... smpai kat pintu t0ilet nk bukak beg carik wet.. aiyarkkk cam si0t jek ...aku tadek wet kecik..ain pun amek purse die..bygkan la nk bukak purse gune satu tgn jek...hakhakhak... jenuh kakak 2 menungu kit0rang bayar..last2 kit0rang ckp byar time kuar boleh x???


trus g basuh tangan....uhuuuu...seb bek de sabun taharah 2..lau tak,,, aku da xtaw mane nak cari tanah nk samak...


cinabeng t0l tuan punyer kedai...sp0il mo0d aku jek....aishhh..tapi salah aku gak..c0z kedai 2 da siap2 letak sign pig skin...aku yg x nmpak..uhuuuu... okeii2 aku ngaku tuan kedai 2 x cinabeng..aku yg slah...aku neg0k rege murah kasut cantik x nampak lak pig skin...ermmmm... seb bek die letak sign..lau kedai2 yg x letak sign cam ner????




Bagaimana untuk menyemak sama ada kasut kulit yang dijual dibuat kulit babi? Mengikut petua perhatikan betul betul corak pada kulit kasut tersebut, dan jika anda menjumpai corak 3 titik yang seragam, kemungkinan besar ia adalah kulit babi. Cara untuk mengesyaki ialah:
1. Harganya lebih murah dari kasut lain
2. Kebiasaannya kulit babi ini dipasang pada bahagian dalam kasut sebab ia lembut
3. Paling banyak didapati pada kasut kanak kanak perempuan.(YANG SALE GILER TU...PERATI BETUL2)
4. Kasut wanita dan sandal lelaki pun banyak.
5 PESAN KAT ORANG RUMAH ATAU SAPA2 SAJA KAUM MUSLIM KITAKALAU ADA 3 TITIK DALAM SATU TOMPOK TU… JANGAN BELI…

contoh die cam ni...




aku terfikir gak bagaimana peniaga-peniaga ni boleh menjual produk kulit babi tu secara 
terbuka??? kalau yang letak sign 2 kire ok la kan..lau kasut 2 tanpa dilabel apa2. bagi aku benda ni sangat serius.. yela rate2 orang malaysia ni islam, malah agama rasmi negara ini juga adalah Islam. Dimana sensitiviti para peniaga untuk menghormati pengguna-pengguna Islam?? Memang tak salah jual  produk dari kulit babi, cuma t0key kedai 2 kena la label barangan tersebut dengan jelas bahawa ia adalah hasil dari produk babi.

n bagi muslimin n muslimat harap berhati2 la kalau nk beli barangan diperbuat dari kulit..jangan rambang mate lau tengok harge MURAH!!!!!!

Google tadi jap pasal keraguan aku 2... terjumpe yg ni...lebey kurang la..aku cume terpegang...

Soalan 
:
Kira-kira 18 tahun lalu ketika saya masih belajar di USA , saya ada beli kasut kulit dan sempat pakai beberapa kali . Saya nampak pada kulit kasut itu liang bulu roma 3 setompok yang mengikut kawan-kawan ia adalah kulit babi . Saya terus buang kasut itu tapi sehingga kini saya tak pasti adakah patut saya samak tangan dan kaki atau anggota badan yang lain yang mungkin terkena/terjangkit kesan kulit yang disyakki babi itu . Soalan saya ialah adakah betul kulit babi sebegitu(3 liang roma setompok) dan jika benar wajibkah saya samak seluruh badan ?. 


Jawapan 
:
Memang benar kasut yang mempunyai liang bulu roma 3 setompok itu adalah kulit babi. Sepatutnya saudara samak apabila memegangnya dalam keadaan basah (sama ada tangan/kasut atau kedua-duanya basah). Oleh kerana ia telah berlaku dalam tempoh yang lama dan saudara tidak mengetahuinya, maka tidaklah wajib untuk menyamaknya lagi. Walau bagaimanapun sekiranya saudara ingin menyamak pada ketika ini untuk menghilangkan keraguan, maka ia boleh dilakukan.. 


Sumber: JAKIM





No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers