Pengskodeng terhebat

Great deal yawww

Tuesday, March 18, 2014

Result MGTT tinggi..kena buat BSP T__T


hari tu kan aku ada cerita pasal aku buat MGTT kat Klinik swasta
minggu lepas aku ada appointment dengan doktor KKIA untuk amek darah berikutan HB aku yang tak naik-naik
time tu nurse tengok result MGTT aku
before = 4.6 mmol
after = 8.0 mmol
masa kat klinik swasta haritu nurse kat situ tak de inform pun aku yang bacaan gula aku tu tinggi
makanya aku rileks je la
sekali nurse KKIA kata bacaan aku tinggi
tekujat la aku...
jumpa doktor pun doktor kata bacaan tu tinggi

makanya aku diarahkn untuk buat BSP (Blood Sugar Profile) 2 kali sebulan
sehari 4 kali ambil darah
hoihhhh.. renyah nye la....
20 hb ni start ambil darah...
ada tak mommy2 yang berpengalaman buat BSP ni????

apa yang mommy makan ye masa buat BSP ni nak bagi resultnya tak tinggi sangat
iols is very the takut kena cucuk insulin
doktor dah psiko aku macam-macam pasal kena cucuk la...kena induce la
nanti baby besar
kemungkinan boleh lemas...

menakutkan
padahal aku ni bukan suka makan benda2 yang manis
kuih2 manis memang aku tak makan
kecuali kek la
air suam paling minimun 2 liter sehari aku minum
tapi tu la..aku suka makan aiskrim T__T tapi bukan hari-hari pun

ingat nak beli glucometer tu test sendiri
aku tak dapat bayangkan kalau kena cucuk insulin...
mintak dijauhkan...
doktor ni suka takut2 kan aku,...



12 comments:

Sheila Salim said...

Assalamualaikum. awak dah berapa minggu skrg ni? semoga dipermudahkan segala urusan kamu ya..

Suria Amanda said...

assalammualaikum...special thanks sebeb sudi tinggalkan jejak kat blog SA, membalas kunjungan di sini dan ingin dimaklumkan anda follower ke 1000, sila email details ke suriaamanda@yahoo.com, alamat dan no hp sekali.thanks

Unknown said...

bukan semestinya benda manis.. makanan yg tinggi karbohidrat menyumbang jugak.. cuba kurangkan kuih dari tepung gandum..kalau roti pilih roti wholemeal.. nasi pulak makan yang beras perang.. baik tak sedap dari kena cucuk insulin kan.. :D

aishareoils said...

kena diet sikit la..kurangkan gula, nasik pon kena control..makan lauk je banyak...huhu

ewanthology said...

kurangkan makan nasi

Bitt (doubeIS) said...

owhhh tapi tak de plak kena cucuk2 dulu..saya selalu gula naik masa preggy setiap kali check up kena minum air gula...

last2 dapat solve...sehari sebelum checkup tu memang xsentuh air manis atau makanan manis...sampai habis je check up baru balon...akakkakakaka

baby saya induce dua2...ingat beso sangat la..padahal biasa je semua 3kg keatas...sebenarnya baby besar senang lagi nak jaga nanti...tak la takut sangat kalau nak mandikan dia badan dia pejal je...

doc ada pesan saya supaya kurangkan karbo nasi..so makan la apa pon janji janngan nasi..pastu banyak makan buah...kalau boleh jangan ambik makanan base gula pasir yang putih tu..


panjang plak membebel..akekekeke

ddjfr said...

hai.

saya dulu masa anak first cucuk insulin since 6 bulan.masa mula2 tau ada diabetis,nangis2 taknak makan manis.pastu lepas husband pujuk terus makan balik.
hahah.

anak 2nd diabetis jugak tp control diet.anak ke3 mula2 control diet tapi seminggu sebelum bersalin dh kena insulin.

tapi takpe awak.kalau taknak insulin just jaga makan.masa nak test BSP tu jgn mkn manis2.takde apa pun sebenarnya.saya lepas pregnant alhamdulillah,takde dah diabetis.

Unknown said...

@sheila~ Wasalam..skang dah 23 minggu..aminn sheila...

@amanda suria ~ hehehe mekasih

@rai ~ tepung gandum pun ea??? haah...rela la mkn xsedap dr kena cucuk insulin sendiri..ngeri

@ecah ecot~ thanks...akan cuba kurangkn makan nasi

@ewanthology~ yess bos..akan diusahakn

@bitt~ xpe bebel panjang2, yg penting info tu...alaaa pagi tadi dah balon kuih manis 2 ketul...esok dah nk g cek ni

@dd~ ngeeee..ngeri nye bab kena cucuk insulin tu... T__T

nad said...

moga dipermudahkan segalanya
ikut nasihat kawan2 blog yg dah ada pengalaman tu hihi.. in shaa Allah x apa2 :)

keje kt jkr putrajaya? adik saya keje situ jugak :)

ddjfr said...

haha.

memang ngeri time cucuk.husband saya pun tak sanggup tengok.everytime saya nak cucuk,mesti dia lari ke tempat lain.hahaha

dear anies said...

semoga segalanya dipermudahkan aminnn

Unknown said...

@nadmamaNZ~ tu la..berkat dari nasihat kawan2 result bsp ok sikit...jkr kl..tapi dah pindah kmnterian dah

@ddjaafar~ hahaha..tu la yg takut tu..nk cucuk sndiri pun ngeri..nk suh hubby comfirm xsggup

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers