Pengskodeng terhebat

Great deal yawww

Thursday, February 2, 2012

Cuci dulu telur ayam tu tahu????


dulu mase aku mude2 lagi...waktu mula2 datang sini aku pernah tegur sorang ni a.k.a kuntilemak ni.... eh telur tu nape x basuh????? sebab kebiasaan aku kat umah aku basuh so memang dah terbiasa kalo beli telur aje basuh...
jadi aku xleh terima sikit kalau orang pakai telur tak basuh...

die jawab "alaaa... isi die kat dalam bukan kat luar la"
"pas tu jawab lagi kalau ko g makan kat kedai pun bukan orang basuh pun"

aku malas nak cakap banyak aku just amek telur tu dan basuh... 

pas tu hari ni tetibe terbaca lak pasal telur hari ni.... 

kite semua tahu kan telur tu keluar dari mane???? bontot kan...ape lagi yang keluar dari situ??? tettttttt.....hahhaha malas nak cakap....

so selepas aje korang beli telur tu dari kedai korang cuci la dulu siap2...senang nanti nak masak...
meh baca ni bagi mudahkan pemahaman kita semua...

Dalam mendidik anak, kita musti pastikan bahwa semua makanan yang dimakan oleh anak bebas dari benda-benda haram. Salah satu benda haram yang sering dilupakan orang adalah najis pada kulit telur ayam. Telur ayam yang baru keluar dari ayam selalu ada najisnya walaupun sedikit. Telur yang masih 'segar' ini jika terpegang pada waktu memasak, maka najisnya dapat menempel di tangan kita, dan kemudian dapat berpindah ke bahan makanan lainnya yang akhirnya termakan. Dapat juga sewaktu telur tersebut dipecahkan, ada najis yang jatuh ke bahan makanan kita. Jika najis ini ada yang termakan, maka artinya ada barang haram yang masuk ke badan. Jika demikian halnya, akan dapat mempengaruhi perkembangan batin anak-anak dan orang dewasa yang memakannya. Oleh sebab itu, sebelum memasak telur, cucilah dulu dengan air mengalir untuk menghilangkan najisnya.
** jarang aku tengok yg niaga burger ke char kuew teow ke ape ke gantung board tulis telur dibasuh ke ape ke..eh bukan jarang tak pernah tengok kot..."

2 comments:

syuwai said...

yup.. cuci dulu..hoho

fyzalife said...

BUAT.. ADAKAH cik berminat untuk menjadi sponsor bg hadiah pemenang.. kerjesama anda amat d hargai.. kalau berminat sila email ke aqua_guly02@yahoo.com.. terus hubungi :0179947952

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers