Pengskodeng terhebat

Great deal yawww

Saturday, July 2, 2011

Cara Makan Supaya Cepat Kenyang

1. Minum Air Putih Sebelum Makan

Minum 1-2 gelas air putih setiap kali sebelum makan. Air putih akan mengisi perut yang kosong sehingga Anda rasa lebih cepat kenyang sebelum menjamah makanan. 

2. Tambahkan Cuka atau Kayu Manis

tambahkan sedikit cuka atau kayu manis ke dalam makanan Anda. 

Menurut penelitian dari Department of Agricultural and Food Sciences di Zurich, Swiss, dua bahan ini mengawal kadar gula dalam darah, yang membuat Anda cepat kenyang, tapi lambat merasakan lapar lagi.

3. Makan Sayuran Berwarna

Kunyahlah sayuran berwarna oranye dan hijau; seperti wortel, brokoli, bayam dan selada. Sayuran ini mengandungi 90 persen air dan kaya serat, yang membawa isyarat kenyang pada otak sehingga perut pun terasa penuh lebih cepat.

4. Kentang
Kentang mengandung karbohidrat kompleks; jenis karbohidrat yang lama dicerna dalam tubuh. 

British Journal of Nutrition menemui, karbohidrat kompleks (kentang, oatmeal dan beras merah) membuatkan Anda kenyang hingga berjam-jam dan makan kurang dari 320 kalori per hari. 

makan tengahari atau malam, ganti nasi putih atau pasta dengan kentang rebus. 

Jika ingin rasa yang lebih enak, jadikan sebagai mashed potato dengan sedikit garam dan merica. Sajikan bersama daging ayam tanpa kulit dan sayuran rebus.

5. Ikan Vs Daging

Pilih makanan laut dibandingkan daging merah untuk lauk. Ikan salmon, misalnya, kaya akan lemak omega-3 yang boleh membantu perut lebih cepat kenyang dan bertahan hingga beberapa jam. 

Penelitian yang diterbitkan European Journal of Clinical Nutrition , orang yang makan ikan lebih cepat kenyang dibandingkan pemakan daging merah. !

6. Kunyah Kacang Sebelum Makan

ambillah kacang-kacangan (almond atau kacang tanah) sebelum makan. Kacang mengandung serat, protein dan lemak yang mengaktifkan perasaan kenyang sehingga Anda pun akan makan lebih sedikit.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers