Pengskodeng terhebat

Great deal yawww

Wednesday, May 29, 2013

Mengandung :) dan keguguran :(

Alhamdulillah ..masih lagi diberi kesempatan untuk terus bernafas di muka bumi ini..
berikutan entry aku berminggu2 lepas...ade 2 3 orang sahabat komen....walaupun 2 3 orang ...tapi cukup2 terkesan di hati aku ni.....
sayu je hati ni....bukan xnak terima yang rezeki itu bukan milik aku...
tapi cume sedikit terasa kehilangan...
aku cerita ni bukan la nak jaja cerita peribadi ke ape... tapi serius...bila benda ni jadi kat aku yang langsung xde pengalaman ni, aku blurrr tau...sumber aku cume google... T__T so aku rasa cerita ni cuma perkongsian aku untuk rujukan orang yang senasib dengan aku la kot...

Nak start dari mana ye??? Aku kahwin bulan 12 tahun lepas dan aku memang awal2 lagi aku dah cakap…aku kalau boleh tak nak merancang macam sesetengah orang ….kalau ada rezeki aku terima dengan hati terbuka..
Sejak aku kahwin lagi aku dah start tanda di kalendar hari first aku piyed, so aku boleh agak bila next period aku seterusnya…bulan 3 aku lewat dah banyak hari… hati dah dup dap…
Balik keje aku paksa Encik Suami singgah Alamanda g farmasi…Alhamdulillah UTP yang aku buat positif..

masa tu tak boleh nak cakap betapa happynye hati….aku memang nak anak…tapi tak sangka secepat ni..Alhamdulillah..rezeki Allah…
Pergi cek dekat klinik swasta..doc scan Alhamdulillah 6 minggu…no wonder UTP aku sangat clear…2 minggu lepas tu bermula drama swasta aku….
dulu2 kalau tengok drama tv, mesti aku menyampah gile…drama semua cliché…kalau mengandung mesti kena berlari2 ke  toilet muntah…puih punye drama…  tapi tu la hakikat yang kena ko tanggung kalau pregnant…
aku x selalu muntah2 tapi kalau sekali muntah tu ….malas nak cerita..badang pun fobia dengar kot… kadang2 muntah sambil jeling laki aku...kenapa bukan die yang kena morning sickness... eh tapi laki aku selalu kena evening sickness...aku pagi2 shift laki aku petang...


badan jangan cakap la…letih sangat2…mujur la laki aku tolong buat keje dapur...siang ikan, cuci ayam..tolong masak..aku cume  basuh pinggan n jemur baju …memang x larat sangat2 ..Encik Suami selalu pesan, sabar, kuatkan semangat… sebenarnye aku bukan lembik sangat..cume aku suke bercakap/mengadu dengan dia…padahal xde pape pun…

Bila dah pregnant haruslah ke KKIA bukak buku merah... (buku ni aku tak faham kenapa orang panggil buku merah…padahal warna die PINK…PINK!!!!) 
pergi scan…doc kkia scan, xnampak baby lagi,ada kantung , tapi heartbeat ape semua xde lagi..maybe kecik lagi..doc scan dapat 5 minggu baru…so buat appointment untuk scan kali kedua, 2 minggu dari tarikh aku scan….

Pergi  kali kedua scan baru 6 minggu, still xde heartbeat…doc cakap xde ape…maybe tarikh period aku yang tak betul.. aku bab tarikh period memang aku yakin sangat..sebab aku tanda dekat  calendar CCM dekat rumah..lagi pun dah 2 minggu lepas dari tarikhnye…xkan 6 minggu ..patut dah 7 week kan???

encik suami tak puas hati kitorang pergi klinik swasta…aku memang pergi satu klinik aje..klinik as-salam sk7 bangi…bukan ape…aku selesa g situ..semua rekod aku dah ade situ..so senang la..scan doc dapat 7 minggu…aku dah start cuak..aku dah rase ade yg tak kena…tapi aku doa dalam hati yang tarikh aku tanda tu salah...doc suruh aku repeat scan lagi 2 minggu…then bagi ubat kuatkan rahim, sebab rahim aku tak kuat katenye…untuk makluman rumah aku tingkat 5…hari2 aku keje turun naik tangge…ko bayangkan …doc cakap kenapa tak bagitau awal2 so dia boleh bagi ubat kuatkan rahim awal2 lagi… +,+!

Malam tu aku makan ubat duphaston a.k.a ubat kuatkan rahim tu.. aku rase pinggang aku sakit sangat2…aku mesej adik aku Tanya memang efek die ke…adik aku cakap…tak..ubat tu xde efek macam tu pun..esoknya pagi2 lagi aku Tanya kakak2 ofis…dorang memang pernah makan..tapi xde rasa sakit pinggang macam yang aku rasa…dan diorang kate makan je duphaston tu..memang elok untuk kuatkan rahim…
2 hari lepas tu rasanya masa aku mandi aku perasan ada tompok2 coklat…aku dah cuak.. Aku terus pergi klinik..jumpa dengan Doktor..nasib baik kebetulan time tu doctor pakar.kate adik aku…so die scan die dapat 7 week..die kate kemungkinan kandungan tak menjadi,tapi belum pasti lagi…so die refer aku ke emergency dept Hospital Serdang.. so aku balik umah, aku decide nak pergi hospital esoknye lepas amek barang dekat Sentul.. Malam tu dalam pukul  3 atau 4 aku sakit perut sangat2..aku tak boleh nak describe macam mana sakitnya..sakit dari perut sampai ke pinggang..memang gile2 punya sakit.. Encik Suami suruh siap2 g klinik…Sebab darah dah banyak keluar waktu tu…pergi klinik doctor bagi ubat …aku dah tak ingat ubat ape n suh aku g hospital terus.. so aku balik umah n decide nak pergi tengahari sikit sebab aku ngantok sangat2… 

msg ex housemate bagitau x jadi g kl…angkat barang memang laki aku ngan kawan2 dia..tapi sat lagi nak kena kemas ape semua, aku jugak la yang kena buat..memandangkan perut rasa sakit dan aku memang  takut nak gerak time tu so aku memang x berani nak pergi

lepas mesej terus tido x sedar pape….
Tengahari tu aku g hospital, terus ke Emergency, Doc scan dia kate kantung masih ada, Cuma xde heartbeat..time tu aku berserah aje…kalau ada rezeki ada la, kalau xde aku redha….lepas tu doc tu panggil kawan die untuk comfirmkan…doc ke 2 cek n scan die kate kantung ada lagi…lepas tu Tanya ada ape2 keluar tak?? Aku cakap memang xde, darah aje la…. Then die panggil Doc pakar, tunggu lama jugak la…then scan dengan doctor pakar pulak..die scan die kate kantung baby elok, bulat n cantik, heartbeat ada tapi sangat slow… semangat aku ade balik...so doc tu buat appointment lagi 2 minggu untuk die scan balik….dapat MC 2 hari..lega sangat..sebab badan aku time tu memang xleh kena sejuk langsung + perut n pinggang sakit sangat2… korang pernah kena  senggugut yang teruk tak???aku rasa kesakitan dia 10 kali ganda dari senggugut..boleh tak korang bayangkan???
Balik rumah aku rehat, serehat rehatnya... bercakap dengan encik Suami pun tak…sakit perut tu jangan nak cakap la..kejap ada , kejap xde… Nak sapu minyak kat perut aku tak berani memandangkan doctor pakar kate belum diklasifikasikan sebagai gugur..tapi  60 % nye gugur… tapi aku yakin Allah 100%... 

darah memang macam kite period biasa la… kena sentiasa pakai pad..so last2 Encik Suami amek air suam die baca Al-Fatihah kat air tu…suruh aku minum n sapu sikit kat perut… Encik suami saya bukan bomoh ye… dia Cuma seorang saudara baru..
Malam tu aku tidur dalam keadaan sakit perut… mungkin sebab dah seharian sakit perut so aku jadi lali n boleh tidur..
Pukul 2.00 aku terbangun perut aku sakit lagi. Kali ni sakit sangat sampai aku menangis tergolek2 kat ruang tamu, kejut encik suami sebab aku memang x tahan sangat2 ajak pergi hospital… punya sakit time tu tuhan aje yang tau… sampai terdetik kat ati aku..kalau memang bukan rezeki aku, permudahkanlah segala-galanya sebab aku memang dah tak tahan…tapi kalau seandainya rezeki tu masih milik aku, aku mohon berikan kekuatan dalam diri aku… mujur la encik suami ade…xhenti2 bagi semangat…
Pergi hospital serdang terus ke emergency, sebab ada surat ,senang terus masuk…lama jugak la nak membolehkan jumpa doctor…bayangkan  sampai hospital pukul 2 lebih ..pukul 3lebih baru jumpa doctor…macam biasa doctor scan lagi , masih ada kantung…Tanya soalan bla…bla…bla…
Then refer pada pakar sakit puan…which is sampai pukul 5.40a.m baru doctor ade.. seyesli aku rasa nak marah, tapi ape je yang aku boleh buat…kat hospital bukan aku sorang je yang sakit… doctor panggil aku pergi dekat wad bersalin…laki aku kena tunggu luar…sebab scan dekat wad lebih jelas katenye….kat wad bersalin , seyesli aku istighfar banyak2…ibu2 mengandung kiri kanan , ada yang menjerit biasa2,ade menjerit kuat. ade yang rileks aje..ade yang menangis..time tu serius aku takut tengok… tu tengok aje korang tau … belum aku yang bersalin…

doctor scan n cek missv then Tanya soalan2 semua….then die cakap, sama ada 2 keadaan yang wat darah keluar samaada kandungan tu menempak kat dinding (baru nak jadi) atau akan gugur…dari ape yang aku cerita dan sakit perut yang aku alami, 90% kemungkinan gugur… 
aku mintak ubat tahan sakit, sebab aku memang tak boleh tahan sakit perut aku sekarang… diorang kate sakit perut aku ni macam sakit perut orang yang nak bersalin… orang yang nak bersalin kalau bagi panadol pun dah tak jadi ape…so aku kena tahan aje la…  (lebih kurang gitu la die cakap..aku tak focus sangat time tu sebab , sakit perut sangat + ngah emo) so diorang bagi ubat panadol kot aku rasa..dan mintak aku datang lagi 2 minggu…. Aku keluar dari wad bersalin pangil encik suami ajak balik, aku nengok muka encik suami dah pucat lesi, asyik Tanya aku “ok tak!!!...ok tak!!ok tak??tangan die memang sejuk gile…die kate die terkejut dengar bunyi orang menjerit tadi..dia ingatkan aku yang menjerit tu yang pucat lesi muka die.. 
Mesti die dengar kakak yang nak bersalin tu jerit....

Balik rumah , tidur sambil tahan sakit perut… selagi aku boleh tahan sakit, aku tahan ,bila dah tak tahan aku makan ubat sambil nangis, sebab ubat tu memang xde pape kesan…. Sepanjang hari aku macam tu… sakit perut tu datang bukan selalu…kadang2 sakit..kadang2 ok…makanya kadang2 aku nangis, kadang2 ok…dah macam drama...

laki aku ajak balik kampung terus pagi tu, sebab dia tak tahu nak buat ape…tapi sebab memikirkn die tak tido seharian aku takut gak nak bagi die drive..lagipun k.long aku nak ikut balik kampung..so aku tunggu aje la…
Kak long aku suruh beli air anugerah…minum..tawakal la… Alhamdulillah perut aku dah ok sikit…x macam semalamnya sakit sangat…perjalanan balik ke kampung pun Alhamdulillah ok…xsakit…balik kampung pun ok.. cumanya aku rasa sakit bila aku sejuk…

05.05.2013 masa orang mengundi tu tengah borak-borak ngan mak n kak long tetibe aku rasa macam ade bola pingpong keluar, sekali ngan darah banyak gile… aku berlari g bilik air tengok..aku tak sure ape benda sebenarnya tu..aku dah panic..last2 mak aku la yang duk tengok ..mak aku kate dah keluar la bendanya..mak aku la yang setel semua…encik suami g tanam terus… aku memang panic, sampai muntah2 … sampai lupe doctor pesan kalau keluar pape keluar bawak g hospital doctor nak tengok…
Mandi2, siap terus g hospital, kaki aku dah lemah n tak boleh berdiri dah time tu….. masuk kereta terus bersandar...
Perasaan aku waktu tu... kosonggggg..kosong...kosong.....

*************************************************************************************
panjang sangat sahabat..nanti sambng cerita buat dnc n sebagainya

9 comments:

Nurul Affendi said...

alahai dik..aku tatau pon!
jangan sedih ok! akak ni experience sangat2 dah!

Allah nk bagi yang terBEST! percayalah! Lg pon mude la kan!

Sedih tapi tetap kena redha!

Hanya mereka yang mengalaminya tau macam nak perasaan itu! Jangan sedih2! Jom hiburkan ati datang terengganu! hhuhuhuhu~

Amalina Lee said...

Banyakkan bersabar ye akak :( ada hikmah disebalik semua ni.

HyRoSSa NeNy said...

homai... sedeyh nye aku...tetibe ase ade air hangat ngalir kat pipi...

pape pon...kuatkn semangat... mgkin BELOM rezeki...bkn takde cume belom...

In Shaa Allah rezeki tu akn dtg...for now... kuatkn smngt dan terima semua nye dgn hati terbuka...

Allah takkan menguji hamba-Nya yg tak mampu...

selalu2 doa "permudahkan lah segala urusan , sesungguhnya tiada perkara yg mudah melainkan yg Engkau jadikannya mudah , dan tidaklah sesuatu perkara yg sukar itu menjadi mudah , melainkan Engkau mengkehendakinya..."

jgn sedih2 k... =)

Unknown said...

@nurul affendi ~ganu jauh sangat...kan...kena kuatkan semangat..xpe..Insyaallah..yakin dengan ketentuanNYA...mungkin Allah nak bagi kembar lepas ni..hehe amin...

@amalina~thanks dear

@neny~ ko jangan sedih2...t aku jadi sedih balik..huhu..insyaallah ade rezeki lagi pas ni

Unknown said...

Sy pn ad pngalaman yg sama... Kandungan mase tu dlm 9week... Tiba2 bleeding.. P swasta check smua ok n heartbeart pn ad... Mlm tu prut cramp n msih bleeding... Esoknya xsdap hati sb msih bleeding g scan lagi... Dpt 2 brita sedih n gembira... Gembira coz twin.. Sedih sb heartbeart da xdek.. Ggur jantung rasanya...

Unknown said...

Sy pn ade pglmn yg sama..period sy mse tu da delay 2minggu so sy cek upt dan de 2line...so sy pergi klinik swasta scan utk sahkn saya mengandung tp x nmpk pape pn so dktr ckp sy x mengandung....mggu kedua lps rye bru ni tbe2 sy keluar ketulan n saya pergi hospital yg paling sedih dktr ckp sy da mengandung 6minggu..pape sy rehda n yakin ngn rezeki Allah

Unknown said...

Sy pn mengalami bnde yg sama...sy delay period 2minggu pas tu saya wt cek upt dan de 2 line...sy trs pergi klinik swasta n dktr sahkn saya x pregnant...paling sdh minggu kedua hari raya tbe2 keluar ketulan dan perut saya skt...suami saya bwk pergi hospital n dktr sahkn saya mangandung 6minggu...saya redha n yakin ngn rezeki-NYA...

chilie said...

Kandungan isteri sy jatuh masa usia 5 bulan tgh tahun hari tu.. Situasi sama mcm akak ni.. Skrg positif lgi.. Anggaran 5 minggu.. Doktor bagi ubat kuat rahim.. Tpi isteri ada mengadu ada rasa lenguh pinggang.. Macam mne ye? Patut teruskan makan ubat tu atau cmne? Ni kandungan ke 3.. Yg pertama dan kedua semua jatuh.. Dah x sanggup nak lalui perasaan tu skali lagi..

Unknown said...

@chilie ~ mcm kes saya yg first hari tu...lepas rasa sakit pinggang saya kurangkan dos...sbb takut...tapi utk pregnancy yg ke 2 awal2 lagi doc dah bg duphaston sbb dah pnh gugur...lepas tu setiap 2 minggu or setiap minggu kena g klinik utk cucuk ubat kuat rahim... not sure ubat ape....sbb dah lama...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers