Pengskodeng terhebat

Great deal yawww

Monday, November 12, 2012

Lemak Viseral...Buncit nampak remeh tapi kesan die......



Lemak visceral berbeza dari lemak tubuh lainnya (lemak subkutan-lemak di bawah kulit). Lemak Visceral , juga disebut lemak intra-abdomen, adalah lembaran lemak yang mengelilingi organ internal tubuh manusia yang ditunjukkan dalam ukuran ketebalannya. Sedangkan lemak subkutan berada di sisi lain, adalah lemak tubuh yang berada dekat dengan permukaan kulit dan dianggap kurang berbahaya, dan lebih sangat mudah dihilangkan daripada lemak visceral.

Penelitian telah menunjukkan bahawa manusia dengan lemak visceral lebih berisiko tinggi terhadap penyakit jantung, stroke, diabetes dan hipertensi. Orang yang jarang bergerak, perokok dan peminum menunjukkan memiliki lebih banyak lemak intra-abdomen atau lemak viseral daripada orang yang aktif yang bukan perokok dan non-peminum. Stress mungkin juga menjadi faktor dalam pembentukan lemak visceral di dalam tubuh.

Menghilangkan lemak visceral lebih sulit daripada lemak subkutan karena lemak tersebut lebih kuat tertanam/menempel di dalam jaringan tubuh manusia. Lemak visceral hanya dapat diukur secara akurat oleh Mesin Pencitraan yang dapat melihat seberapa tebal lembaran lemak visceral yang menyelimuti/melapisi organ-organ tubuh. Seseorang mungkin berada dalam kisaran berat badan yang ideal/sehat, namun tidak menutup kemungkinan masih memiliki terlalu banyak intra-abdomen lemak di sekitar organ tubuh internalnya.
Hati memetabolisma kan lemak dan melepaskannya ke dalam aliran darah berupa kolesterol. Kolesterol yang berbahaya/buruk, yang rendah kadar-Density Lipoprotein (LDL), akan berubah menjadi sebuah plak yang menghalangi arteri (aliran darah).


Visceral body fat adalah yang paling membahayakan kerana ia ‘sukar dilihat dengan mata kasar’. Pakar perubatan mengesyorkan tiada cara lain yang dapat menyingkirkan “visceral body fat“, melainkan melalui senaman secara berterusan sepanjang hayat. Siapa sangka, senaman seperti berjalan kaki di taman sebanyak 3 kali seminggu mampu mengatasi peningkatan jumlah “visceral body fat“.TAPI bila ckp mengenai senaman, ramai yg anggap ianya menyusahkan..so bagaimana? 

Faktanya..

* Perempuan dengan lemak ekstra di perut, memiliki kemungkinan 30% lebih besar mengalami migrain daripada perempuan     tanpa kelebihan lemak ekstra di perut, bahkan setelah memperhitungkan kegemukan secara keseluruhan.
* Lemak perut juga telah dikaitkan dengan peningkatan risiko penyakit jantung dan diabetes. Sekarang, penelitian terbaru menunjukkan, lemak perut juga dikaitkan dengan peningkatan risiko mengalami migrain, paling tidak sampai usia pertengahan.
Apa yang menyebabkan lemak perut?
- Kurang melakukan aktivitas fisik, gaya hidup yang kurang baik.
- Program diet yang salah, mengkonsumsi kalori yang tidak seimbang dan tanpa olahraga.

Faktor lainnya:
- Hormon stres
- Genetika
- Merokok

Lalu bagaimana cara mengecilkan perut dan menghilangkan lemak berlebihan?
Senaman Sit up sebenarnya kurang efektif untuk mengecilkan perut.
Penyelesaiannya :
* Melakukan gaya hidup sihat dan aktif. Meningkatkan aktiviti fizikal contohnya aerobik secara teratur.
* Memberi tubuh nutrisi / gizi sihat seimbang setiap              hari.
* Hindari alkohol.
* Tidak merokok.
* Hindari stres.
* Cut CALORIES !!
  Hindari makan berlebihan dan makan terlalu malam.

*untuk mereka yang mengamalkan Herbalife anda tidak perlu bimbang kerana anda telah mendapat gizi yang seimbang setiap hari....
* untuk mereka yang berada di Bandar baru bangi, Kajang, serdang berminat nak join aerobik setiap hari sabtu ,FREEEEEEE aje, sila email ...
* untuk mereka yang nak tau berapa kadar lemak perut dorang. kadar air dalam badan, kadar lemak , kadar kolestrol etc, email saya, kite boleh arrangekan.... kalau duduk area bangi, kajang , serdang, putrajaya lagi senang :)

2 comments:

MiszCoMoT said...

saya dah wangi! ahaha..
humm.. herbalife? macam nak p beli ja.. ramai dok syorkan.. btw kena jaga kesihatan.. ehemmm

blog-tips-kurus said...

nak join senamrobik tuuuuuuu!!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers